Coca-Cola Enterprises is een van de founding partners van Excelsior4All. De frisdrankgigant zet zich op maatschappelijk gebied wereldwijd in, maar zoomt vooral ook in op lokale initiatieven. Omdat het hoofdkantoor in Rotterdam zit, steunt Coca-Cola Enterprises van harte de projecten van Excelsior4All. Zeker nu de middelbare scholen ook benaderd gaan worden: ,,Ons grootste accent ligt op jongeren van 12 tot 24 jaar, middelbare scholen passen dus helemaal binnen ons beleid.’’
,,Wij waren al commercieel partner van Excelsior en zijn op die manier bij Excelsior4All terechtgekomen’’, vertelt Arjanne Hoogstad van Coca-Cola Enterprises. ,,Wij zijn een van de foundingpartners, dus vanaf het allereerste begin betrokken. Excelsior richt zich op hetzelfde gebied als waar wij actief zijn. Wij vinden de lokale betrokkenheid en impact van de projecten van Excelsior4All zeer prijzenswaardig. Dat Excelsior zich op deze manier inzet voor de lokale omgeving en jongeren. De mensen van Excelsior hebben visie, overtuiging en de wil om een verschil te maken. Excelsior wil echt iets betekenen voor de lokale gemeenschap en dat spreekt ons aan.’’
Coca-Cola heeft een breed MVO-programma. Als frisdrankleverancier richt dit zich voor een belangrijk deel op het zo duurzaam mogelijk maken van het bottelen van de frisdrank. ,,Wij hebben wereldwijde programma’s, maar ondersteunen vooral ook lokale initiatieven in de omgeving waar wij gevestigd zijn. Zoals in Dongen – waar onze fabriek staat – en in Rotterdam waar ons hoofdkantoor staat. Wij zijn gebaat bij gezonde lokale communities. We krijgen veel aanvragen, maar maken duidelijke keuzes. Onze belangrijkste doelgroep is jeugd.’’
Binnen deze doelgroep heeft Coca-Cola de richtlijn dat het bedrijf zich niet met commerciële uitingen richt op kinderen onder de 12 jaar. ,,Daarom konden wij tot nu toe helaas niet zo veel met het scholenproject van Excelsior4All, waar het accent lag op basisonderwijs. Ons grootste accent ligt op jongeren tussen de 12 en 24 jaar. Qua thema’s gaat het vooral om sport en een actieve leefstijl, en het steunen van jongeren in hun ontwikkeling naar de toekomst. Een toekomstige generatie helpen om zich te ontwikkelen.’’
Excelsior4All werkt samen met twintig basisscholen in Kralingen Crooswijk, Noord en Prins Alexander. Komend jaar wordt dit uitgebreid met middelbare scholen. ,,Dat spreekt ons vanzelfsprekend erg aan, want daar zit de doelgroep waar wij ons op richten’’, zegt Arjanne Hoogstad. ,,Ons budget voor Excelsior4All is deels financieel, maar een ander deel is een activatiebudget. Nu de doelgroep 12 tot 24 jaar erbij komt, wordt het voor ons makkelijker om daar iets mee te doen. Dan kunnen we nog meer gaan betekenen voor elkaar.’’
Naast Excelsior4All steunt Coca-Cola ook JINC, een project dat jongeren tot en met 16 jaar op weg helpt naar een goede start op de arbeidsmarkt. ,,De afstand naar een succesvolle loopbaan ligt voor jongeren uit achterstandswijken vaak minder voor de hand en daarom leveren wij een bijdrage aan het verkleinen van die afstand. Vijftig collega’s hebben de afgelopen maanden sollicitatietraining gegeven aan jongeren op VMBO-scholen, maar scholieren hebben ook bezoek gebracht aan ons kantoor. Dat was niet bedoeld als een brand experience, maar een blik achter de schermen van ons bedrijf. Over frisdrank, maar ook over de verantwoordelijkheden van ons bedrijf en hoe we daarmee omgaan.’’
Eén van de dingen die vanuit dit activatiebudget gefinancierd gaat worden is de Excelsior Experience. Dit wordt een geheel in Excelsior-kleuren opgetrokken voetbalboarding en voetbalkooi die geschikt zijn voor allerlei voetbalspellen. ,,Deze Excelsior Experience kan straks langs de middelbare scholen. Jongeren kunnen dan sporten en bewegen, terwijl ze tevens in contact komen met de club Excelsior. Wij willen gezamenlijk een mooi programma opzetten om scholen en jongeren een ervaring te bezorgen waar ze echt iets aan hebben.’’
Hoogstad wijst ook op de MVO-dug-out die eerder dit seizoen met hulp van Coca-Cola werd neergezet. ,,Een wens van Excelsior en wij vonden het een sympathiek plan. Die plaatsen – direct langs het veld – worden ingezet om jongeren te belonen. Zij kunnen de thuiswedstrijden zo op unieke wijze beleven. Een once in a lifetime experience. Je geeft een sterke en positieve impuls om ze te belonen. Je kunt zoiets ook commercieel aanbieden en er geld voor vragen, maar wij vinden het heel goed dat dit door Excelsior echt wordt ingezet als beloning voor jongeren.’’