De 19 jarige Quinten Kraaivanger heeft zijn eerste profcontract getekend bij Excelsior Rotterdam. De middenvelder, die afgelopen jaren via de jeugdopleiding zijn weg naar de onder 21 wist te vinden, tekent voor twee jaar met een optie voor nog één jaar bij de Kralingers.
“Mooi moment, mooie eerste stap,” vertelt een trotse Quinten na de ondertekening. “Het begin nu pas, zeggen ze allemaal, en voor mijn gevoel is dat ook zo. Ik wil wedstrijden op Woudestein gaan spelen.”
Kraaivanger begon zijn voetbalcarrière bij amateurvereniging CVV Zwervers in Capelle aan den IJssel. Via de onder 13 van SC Nieuwerkerk en een jaar onder 16 bij Alphense Boys kwam hij in de onder 17 op Woudestein terecht. Vorig seizoen maakte hij de bijzondere sprong rechtstreeks van de onder 17 naar de onder 21, een stap die niet voor iedere jeugdspeler is weggelegd. Het contract is een welverdiende beloning voor zijn ontwikkeling als complete middenvelder, die zowel verdedigend als aanvallend zijn werk doet en uitblinkt in passing en spelinzicht.
“Kampioen worden in de onder 17 was voor mij een hoogtepunt, de eerste keer dat je echt een prijs pakt met de club,” blikt hij terug. “En toen die stap naar de onder 21. Een lichting overslaan gebeurt niet vaak, maar toen ik er eenmaal mee speelde, merkte je het leeftijdsverschil eigenlijk niet meer.”
Afgelopen zomer draaide Quinten de voorbereiding mee met het eerste elftal. Een enkelblessure gooide kort daarna roet in het eten, waarna hij bij de onder 21 weer aansloot en de draad volledig oppakte. Komende voorbereiding krijgt hij opnieuw de kans om zich te laten zien.
Wie zijn voorbeelden zijn. “Ik ben een box-to-box-middenvelder, vooral een passende speler. Declan Rice is iemand die qua speelstijl op mij lijkt en ik vind de passing en het inzicht van Kevin De Bruyne grandioos.”
Technisch manager Niels van Duinen: “Als club zijn we trots dat we opnieuw een speler uit onze eigen jeugdopleiding een eerste profcontract kunnen aanbieden. Dat is precies waar wij voor staan: kansen blijven geven aan jongens die zich hier ontwikkelen en laten zien dat ze het verdienen. Voor Quinten is dit een mooie beloning voor het harde werken van de afgelopen jaren. Tegelijkertijd is het pas een eerste stap. Hij moet nog stappen maken om het niveau van het eerste elftal te halen, maar in de aankomende voorbereiding krijgt hij opnieuw de kans om zich te laten zien.“
Bij de ondertekening werd Quinten omringd door familie en vrienden. “Genoeg mensen die me hebben geholpen tijdens mijn carrière. Ze zijn hartstikke trots, en ik ben zelf ook heel trots. Het voelt echt als een eerste stap, en ik hoop dat ik vanaf hier kan doorgroeien.”
